Talangfestival!

IMG_2668

 

Imorgon, torsdag den 23 april, kommer skolan att för första gången ha en talangfestival för alla elever! Det är vårt glada och aktiva elevråd som har arrangerat och planerat alltsammans. Efter förmiddagsrasten samlas vi i Stora Salen och sedan är det ett späckat program (se bilden!) som bjuder på musik, dans, trolleri och mycket annat. Elever från klass 1 till klass 8 är inbokade denna gång – vi hoppas det är den första talangfestivalen av flera så att alla som vill får chansen att uppträda!

Varför lägger vi då värdefull skoltid på något sådant här? Jo: vad är det för kunskaper och färdigheter vi vill att eleverna ska förvärva och öva under sin skoltid? Det är inte bara faktakunskaper eller att läsa, skriva och räkna – utan de behöver också få pröva sina vingar och visa upp för andra människor vad de kan och tycker om! Att stå inför hela skolan och framföra sång, dans eller något annat är en verklig utmaning som ställer hela människan på prov. Och att få uppleva att idéer och initiativ tas på allvar och leder till något, att få ta ansvar och planera och genomföra – det är sann ”entrepenörsanda”, detta uttjatade ord som just nu är på ropet i skolvärlden och i samhället i övrigt.

Jag är också så glad över att så många elever, även små ettor eller de annars väldigt självmedvetna barnen i mellanåldern då man inte riktigt vet vem man är, känner sig så pass trygga på vår skola att de vågar göra det här! De är säkra på att det tas emot på ett gott och uppskattande sätt, av alla här på skolan! Ett sådant klimat mellan eleverna är resultatet av ett medvetet, långsiktigt arbete med relationer och attityder. Konflikter reds ut, barn stärks och uppmuntras varje dag och lärarna arbetar mycket med att gruppen/klassen ska vara ett tryggt sammanhang där man kan växa och utvecklas.

När föräldrar och barn kommer hit har de ofta en föreställning om hur vår skola är. Det är vanligt att man fått höra om vår lilla, trygga skola och att man tänker sig Waldorfskolan som en vänlig oas i en hård värld. Jag tycker det är viktigt att de får höra att vi minsann har konflikter här också – något som alla som har sina barn här mycket väl är medvetna om! Det jag ser dagligen, som är annorlunda mot andra skolor jag arbetat på, är det ständiga arbetet med barnen och med klassen. Konflikter ses som en möjlighet till utveckling, och är det bästa sättet att växa och lära känna sig själv och andra.

Det viktiga är inte att vi har en skola där allt ständigt är harmoniskt, det viktiga är vad vi gör när det inte är det!

/Maria

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *